cultuur,  taal

Kronelijers

wat een leuk diertje, of plantje, of zo…

Vanuit mijn arendsnest in de Clinghe, dat eigenlijk Merestijn zou moeten heten, kijk ik neer op het krioelende gepeupel in het laagveen. “Zet andersdenkenden niet weg als volks of dom”, zegt Paulien Wiersema in de Volkskrant van 22 maart 2021. En waarom dan niet? Dat is toch goed, wegzetten? Dat doe je toch met je spaargeld? In het kader van de bezuinigingen gebruiken mijn vrouw en ik samen één kam. Omstebeurt, dus niet tegelijkertijd. Zó kun je nog eens wat spaargeld wegzetten. Met onze coup-corona duurt het kammen wel wat langer, dus soms moeten we even geduld oefenen.

Goed, weg met dat wegzetten. Afschuwelijk modermisme. En wat zijn andersdenkenden? Ik sta daar anders in, zei iemand pas. Ik Sta Daar Anders In… weer zo’n stom modermisme, ditmaal uit de welzijnstaal. Waar sta je anders in? In de bagger? In het drijfzand? Hoe sta je dan anders? Op één been? Met knikkende knieën? “Ik ben een andere mening toegedaan” lijkt me beter. “Ik ben het niet mee je eens”, is nog veel duidelijker. Hij houdt niet van moderne kunst, zij wel. Dat anders mag. Een behoudende of progressieve benadering tot economische modellen en daaruit voortvloeiende politieke standpunten mag ook nog net. Maar die lui van viruswaanzin moeten eens gaan kijken wat er gebeurt in Tanzania of Brazilië, waar de regering corona ontkent. Of even meelopen op de IC. Wegzetten als ‘dom of volks’? Nee dat doen we niet. Als gek is accurater. Wat Wiersema met ‘volks’ bedoelt weet ik niet. Mensen die dom zijn die kunnen daar niets aan doen, het is een handicap. Alhoewel intelligent zijn misschien een nog grotere handicap is. En gekken kunnen best leuk zijn, maar maar gevaarlijke virusgekken liever op grote afstand.

Kronelijers zijn een soort klerelijers, maar dan met corona in plaats van cholera. Zo zit dat. Verder hebben we teringlijers, pestwijven en kankerpitten. Corona is de gelatiniseerde versie van kroon, hoofddeksel van koningen, munt van Zweden en nog wat landen. We zouden barmhartig en meelijdend moeten zijn met de slachtoffers van die vreselijke ziektes maar we gebruiken het juist om gezonde personen mee uit te schelden. Waarschijnlijk moet het opgevat worden als een toe-wensing meer dan een ver-wensing. Naast het toeroepen van klerelijer, teringlijer en dus kronelijer kunnen we roepen: krijg de klere, krijg de pest, enz. Het woordenboek geeft voor sommige van deze scheldwoorden “lijder” in plaats van “lijer”, maar daar ik niet in mee. Schelden is spreektaal en daarin vervalt de “d”. In het hospitaal zou je natuurlijk kunnen zeggen: “Dit is zaal 15, daar liggen de teringlijders, en in zaal 16 liggen de kankerlijders”, maar dat is academisch. Kronelijer is een aanvulling op het rijtje. Orthomixolijer[1]Het H1N1 virus van de “spaanse” griepklinkt niet. En die nsb-ers die zet ik gewoon weg voor later als ze een beetje volwassen zijn geworden en hun verstand ergens uit het riool hebben gevist. Het is allemaal niet zo erg, zoals ik heb uitgelegd in verkiezingen. Wat lastig is, is dat mensen in coronatijd geen normale uitlaatklep hebben zoals sport en baliekluiven voor overtollige energie en agressie. Dus gaan ze maar hun vrouw en kinderen afrossen of de politie treiteren en de boel kort en klein slaan in de binnenstad.

Voetnoten

Voetnoten
1 Het H1N1 virus van de “spaanse” griep

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.